Co to sa systemy pos

System POS ( z ang. Point of Sale) to zestawienie ze sobą w spójną całość odpowiedniego zestawienia urządzeń posiadających dedykowane oprogramowanie, które tworzy samodzielne stanowisko obsługowe np. kasowe. System ten monitoruje i zapisuje najważniejsze informacje np. sposób płatności, nazwę klienta i jego numer NIP, lokalizację przeprowadzonej transakcji oraz nazwę produktu wraz z jego ceną i podatkiem VAT.

szkolenia pracowników


Transakcje POS rejestrowane są przy pomocy różnego rodzaju urządzeń. Służą do tego m.in. drukarki fiskalne, skanery kodów kreskowych, drukarki POS (rachunków wstępnych) oraz czytniki kart magnetycznych. Stanowiska takie są obecnie praktycznie niezbędne w placówkach, które rejestrują sprzedaż produktów lub usług w sposób masowy. Kwestię z tym związane są regulowane przez Rozporządzenia Ministra Finansów oraz odpowiednie ustawy.
Eksperci w dziedzinie przygotowują systemy POS dostosowane do potrzeb poszczególnych placówek. Praca ta jest poprzedzona rozmową telefoniczną lub na żywo podczas, której przedstawione zostają oczekiwania co do systemu i jego funkcjonowania. Zwykle odbywa się to jeszcze przed powstaniem danej inwestycji. Wyznacza się wówczas już lokalizację okablowania oraz położenie stanowisk kasowych.
Systemy POS stosuje się w różnego rodzaju lokalach gastronomicznych i handlowych np. restauracjach, sklepach, barach, klubach, punktach obsługi klienta (poczty, urzędy) itd. Zastosowań może być praktycznie nieskończenie wiele w zależności od potrzeb.
Prawidłowe wdrożenie tego systemu w przedsiębiorstwie lub firmie w znacznym stopniu usprawnia przepływ informacji pomiędzy klientem, a personelem i właścicielem. Wg. przeprowadzonych badań w ujęciu procentowym wzrost wyników sprawnego przepływu danych wynosi aż 60%, a szybkość obsługi klienta rośnie o około 25%, transakcje zostają więc szybciej zrealizowane.
Wdrożenie w przedsiębiorstwie dotykowych systemów POS w znacznym i zauważalnym stopniu ułatwia pracę. Można również w większym stopniu kontrolować jej wydajność oraz rentowność sprzedaży.